چند خبر متفاوت یک خبر علمی
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

جراحان سر دوم کودک 8 ماهه هندی را جدا کردند

جراحان موفق شدند سر دوم کودک هشت ماهه هندی را به وزن یک کیلوگرم از روی سرش جدا کنند.

براساس اظهارات پزشکان سر دوم این کودک 8 ماهه را دوقلوی انگلی توصیف کردند که تقریبا یک کیلوگرم وزن داشت و داخل آن بافت مغز وجود داشت.

این کودک که توفاجال نام دارد، از بیماری نادری به نام " encephalomeningocele" رنج می برد که گفته می شود از هر 40 تا 45 هزار کودک یک نفر به آن دچار می شود.

سر دوم این کودک طی یک عمل جراحی دشوار 5 ساعته جدا شد.

سر دوم کودک هشت ماهه که به عنوان دوقلوی انگلی توصیف شده بود در یک جراحی 5 ساعته جدا شد

سیسیر داس جراح اعصاب بیمارستان آپولو گلنیگلز گفت: توفاجال با یک نقض نادر متولد شد که سر دومی روی سرش رشد کرده بود. من تاکنون چنین ضایعه بزرگی را جراحی نکرده بودم، این عمل جراحی بسیار دشوار و کوچکترین اشتباهی در طی آن می تواند به معنای پایان زندگی کودک باشد.

حتی بازگرداندن توفاجال به والدینش هم یک چالش است، چرا که آنها در روستایی بسیار دورافتاده زندگی می کنند.

پدر توفاجال گفت که از درمان این شرایط پسرش قطع امید کرده بود، بسیاری از پزشکان می گفتند که پسرمان قابل درمان نیست و به زودی جان خود را از دست می دهد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292312

وقوع مرگ های پنهانی در بیمارستان ها

شریفی مقدم: بنده صراحتاً اعلام می کنم که بیماران ما در بیمارستانها با مرگ پنهان روبه رو هستند، زیرا در شرایط کنونی به رغم تلاش بی وقفه پرستاران به دلیل کمبود نیروی پرستاری، افت کیفیت خدمات پرستاری و امکان بروز خطای پرستاری اجتناب ناپذیر است و خطا در بخش بهداشت و درمان مصادف با خسارت به مریض تا حد مرگ است.
پرستاری، شغلی سخت و طاقت فرساست زیرا پرستار دائماً با بیمار، همراه بیمار، محیط حزن آلود و پر استرس سر و کار دارد، که همین امر روح و جسم پرستار را تخریب می کند از همین رو در سال 1368 شغل پرستاری را به لحاظ قانونی در زمره مشمولان مشاغل سخت و زیان آور محسوب کردند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292365

طلاق توافقی سه ساعت پس از ازدواج

زوج جوان سه ساعت پس از ازدواج تصمیم گرفتند برای طلاق توافقی به دادگاه مراجعه کنند.
تازه عروس گفت: 6 ماه قبل با سعید در دانشگاه آشنا شدم. او پسر مودب و مهربانی بود. همیشه 5 دقیقه قبل از شروع کلاس ها به دانشگاه می آمد و بلافاصله پس از کلاس، از دانشگاه بیرون می رفت. یک روز وقتی به سمت خانه می رفتم او سد راهم شد و گفت، به من علاقه دارد و می خواهد همراه خانواده اش برای خواستگاری به خانه ما بیاید. یک هفته بعد آنها به خانه مان آمدند و ما با 114 سکه طلا به عنوان مهریه عقد کردیم. همیشه حس می کردم سعید غم بزرگی در سینه دارد و سعی می کند آن را از من مخفی کند. سعید در یک شرکت بزرگ استخدام شد و با کمک پدرش توانست ماه گذشته مراسم عروسی را برگزار کند.
وقتی به خانه آمدیم او از من خواست منطقی به حرفهایش گوش کنم. اول تصور کردم در مورد آینده قصد دارد حرف بزند اما او موضوعی را مطرح کرد که هیچ وقت انتظارش را نداشتم. سعید هیچ علاقه ای به من نداشت و برای ازدواج با دختر دایی اش مرا قربانی کرده بود. آن شب وقتی متوجه علاقه شدید سعید به دختر دایی اش شدم تصمیم به جدایی گرفتم. الان هم مهریه ام را می بخشم تا به صورت توافقی جدا شویم.

مرد جوان گفت: من عاشق دختر دایی خود بودم، اما او مطلقه بود و تنها راه من برای ازدواج با او شکست در یک زندگی مشترک بود. من هم برای این کار مجبور شدم ازدواج کنم.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292360

خطر کوچ 3 میلیون نفر در پی خشک شدن دریاچه ارومیه

 بی‌توجهی به احیای دریاچه ارومیه منجر به کوچ 3 میلیون نفر از جمعیت این شهر و از بین رفتن کل زمین‌های کشاورزی می‌شود.
تاکنون 70 درصد آب دریاچه ارومیه خشک شده و متاسافنه 30 درصد باقی‌مانده از آن نیز در حال خشک شدن است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292348

نحوه عجیب استخدام‌هاي دقيقه‌ 90 دولت دهم/ راننده الهام چگونه استخدام پیمانی شد

یک روز مانده به برگزاری مراسم تحلیف به یک باره تعداد پستهای سازمانی بر خلاف قانون برنامه از 300 پست به 550 پست ارتفا داده شده است ومتعاقبا تمام افراد به یک رتبه بالاتر ارتقا شغلی داده شده‌اند.

با دستور مستقیم آقای الهام حدود 45 نفر از کارکنان قرارداد کار معین این مجموعه بدون هیچ گونه ضابطه ای بصورت پیمانی استخدام گردیده اند، بطوریکه راننده آقای الهام ظرف مدت چند هفته ابتدا بصورت قرارداد کار معین و سپس در هفته آخر بعنوان کارمند پیمانی بدون هیچ گونه ضابطه ای استخدام شده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292315

خودکشی زن ۴۳ ساله در ارتفاعات دربند

صبح امروز (جمعه یکم شهریور) و با اطلاع ماموران کوهستان از خودکشی شهروندی در ارتفاعات دربند، اکیپی شامل نیروهای امدادی و انتظامی برای تحقیق راهی کوهستان خوش آب و هوای شمال پایتخت شدند تا در نهایت با پیکر بی جان زنی 43 ساله مواجه شوند که به گفته حاضران، دست به خودکشی زده و موفق به انجام این کار شده است.

یکی از کوهنوردانی که گوشی تلفن همراه این زن را یافته و به تماس ورودی آن پاسخ داده، می‌گوید: تماس گیرندگان از قصد زن برای خودکشی مطلع بودند و درخواست داشتند که ما یا سایر رهگذران مانع از شکل گیری این اقدام شویم ولی متاسفانه دیر شده بود.
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/340194

رقصیدن برای سلامت 'مفید' است

تحقیقات جدید در اسکاتلند نشان می‌دهد رقصیدن، به تئاتر رفتن و کتاب خواندن می تواند "تاثیر مثبتی بر سلامتی" داشته باشد.

براساس این تحقیقات جدا از مسائل اقتصادی، درآمد و تحصیلات، مسائل فرهنگی می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت افراد داشته باشند.

آمارها در این تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در ۱۲ ماه گذشته در یک مراسم فرهنگی شرکت کرده‌اند، وضعیت سلامتی بهتری نسبت به ۶۰ درصد از آنهایی دارند که هیچ حضوری در مراسم فرهنگی نداشتند.

کسانی که در خلق یک اثر فرهنگی در طول ۱۲ ماه گذشته شرکت کرده‌اند، ۳۸ درصد بیش از دیگران از وضعیت سلامتی بهتر برخوردارند و آنهایی که به موزه و یا کتابخانه می‌روند، ۲۰ درصد بیش از دیگران وضعیت سلامتی مناسبی دارند.

کسانی که به موزه رفته‌اند ۲۵ درصد بیش از دیگر افراد از وضعیت سلامت بهتری برخوردارند.

افرادی که می رقصند ۶۲ درصد و آنهایی که از کتاب خواندن لذت می برند ۳۳ درصد بیش از دیگران وضعیت سلامتی بهتری دارند.

فیونا هیس لپ، وزیر فرهنگ با اشاره به این گزارش می‌گوید: "از جوانی آغاز کنید و کودکان را نیز تشویق کنید که در فعالیت های فرهنگی نقش داشته باشند، این باعث می شود که از این اقدامات و تجربیات در دوران پیری نیز بهره مند شوید. به همین دلیل دولت برنامه‌های کتاب خوانی برای فرزندان و والدین را از هنگام تولد در برنامه‌هایش گنجانده است. همچنین ارکستر ملی نیز به خانواده‌ها در اسکاتلند کمک می کند که لذت موسیقی را به کودکانشان انتقال دهند."

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 3 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب